PULTOST – en ost med tradisjoner! Elsket og hatet?

Pultost er, bortsett fra gammelosten, den eldste osten som er produsert i Norge. Den lages av skummet melk og er tilsatt salt og ofte karve. Dette er en mager ost som har høyt proteininnhold. Det finnes mange forskjellige typer og navn på denne osten. Konsistensene er mange men hovedsakelig kornet eller smørbar og noen er sågar kokt opp med fløte.

IMG_0012Den typen vi har falt ned på å lage på Vivre Gård er økologisk og upasteurisert og av den typen jeg er vant til fra Gudbransdalen. Pultost lagde Bestemor på setra Nylen i Nord-Torpa for alt for mange år siden. Som barn ble pultosten for kraftig for meg, men i voksen alder har jeg forelsket meg i denne særegne tradisjons osten

IMG_0003Det var gull som byjente å få være med Bestemor og Bestefar på setra en måned hver sommer i oppveksten. Nærheten til dyrene samt å få lære hvordan smør, rømme og pultost ble lagd var lærdom jeg dengang ikke forsto skulle komme til nytte senere i livet.

Vi har brukt dette bildet av Bestemor og meg i bakgrunnen på oste etikettene våre og på noen brosjyrer m.m.

IMG_0005

Mine besteforeldre drev et tungdrevet småbruk ca 700 m.o.h. Det står i sterk kontrast til det moderne landbruket i Norge i dag. Ikke mange produserer pultost nå. Å holde tradisjonen i live er en av grunnene til at vi begynte å lage pultost.

IMG_2118

Pultosten fra Vivre Gård er økologisk og upasteurisert. Den er kornete og har etter min mening en ren og fin smak av modnet ostemasse og karve. Enkelte synes denne osten er trasig å spise på flatbrød eller brød da den lett ryr av brødet. Trikset er å ha et godt lag med temperert smør, gjerne fra Vivre Gård, under slik at osten fester seg.

Hvor sterk pultosten blir og hvor kraftig lukten utvikler seg avhenger blant annet av hvor lenge osten modnes. Enkelten foretrekker den milde fine utgaven med beskjeden lukt, mens andre (min Bestefar) foretrakk ost som «reiv i nasen» når lokket ble tatt av. Jeg har stått og delt ut mange smaksprøver på pultost i Trøndelag og for meg så virker det som folk ofte har et elsk eller hat forhold til denne osten. Enkelte rykker et skritt tilbake når jeg holder ut smaksprøven mens andre er henrykt over å få smake osten.

IMG_0003

For oss på Vivre Gård er det viktig å få vist frem at pultosten er en anvendelig ost. Dryss et tynt lag med pultost på pizza og opplev en mer interessant ostesmak.

 

 

IMG_0014En rask snack å lage er toast med pultost.

 

 

 

IMG_0003

 

Pultost på butterdeig er også raskt og enkelt å lage.

På bildet er det pultost i midten og vår Kueta ost over og under.

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_0001Viktig ikke å glemme pultost på pasta. Her er det kun fantasien som setter begrensninger…

Hvorfor ikke bytte ut parmesan med pultost av det kornete slaget?

På bildet vises pasta med pultost og tomater til frilandsgris fra Vallersund.

 

 

 

Pultosten fås kjøpt på vårt gårdsutsalg i Vallersund samt at vi sender varer over hele landet i isoporkasser.

Har du lyst å lese mer om Vivre Gård se http://www.vivregaard.no og på facebook: Vivre Gård.

Dette innlegget ble publisert i Oppskrifter, Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

